18 | 08 | 23

Een pleidooi voor de professie van gastvrijheid: “Wij zijn de bezorgers van geluk”

Drie Patronesses over de romantiek van het vak, groei, geluk en magie

Op het zonnige terras van De Nederlanden* in Vreeland verzamelt een exclusief gezelschap. De vrouwelijke ondernemers en gastvrouwen van Les Patrons Cuisiniers ontmoeten elkaar vandaag voor een van hun bijeenkomsten. Drie van hen, Cindy Borger van De Groene Lantaarn**, Nadine Mögling van Bij Jef* en, gastvrouw van de dag, Caroline Berends van De Nederlanden*, stellen de welkomstborrel nog even uit. Zij schuiven aan tafel om vol vuur te vertellen over wat hun beroep zo mooi maakt en, vooral, welke kansen de horeca biedt. “Het is hard werken, maar we zijn echt bevoorrecht dankzij ons vak.”

LPC_gastvrouwen_blok1

De waardering voor de kwaliteit van de Nederlandse horeca lijkt de afgelopen jaren geëxplodeerd. In binnen- en buitenland krijgen onze keukens prestigieuze prijzen en het is zowel aan de top als in de breedte genieten van ambacht en aandacht van het allerhoogste niveau. Met alle aandacht voor de chefs die als rocksterren in bladen en programma’s opduiken, vergeten we bijna de stille kracht van de gastronomie: de bediening. In kwaliteit, klasse en kunde doen de gastvrouwen en -heren niets onder voor de chefs en toch worden ze vaker over het hoofd gezien. 

Is het misschien de aard van het bedieningsbeestje om dienstbaar en empathisch te zijn, waardoor het soms niet het podium krijgt dat het verdient? Cindy Borger: “Het zit inderdaad misschien teveel in onze natuur ons altijd in anderen te verplaatsen. Daar moeten we wel over nadenken, want het is steeds lastiger goede mensen te vinden voor de bediening. We mogen onze trots en ons plezier duidelijker uitdragen.” Caroline Berends: “We hebben een ontzettend mooi vak, veelzijdig en afwisselend en je moet van heel erg veel verschillende dingen verstand hebben. We moeten ontelbare details overzien en tegelijkertijd nooit stress uitstralen, onze medewerkers kalm en duidelijk begeleiden en aan tafel onze gasten het gevoel geven dat we alle tijd van de wereld voor ze hebben. Het is iedere avond opnieuw een boeiende balanceeract met de meest interessante gezelschappen en gerechten.”

LPC_gastvrouwen_blok2

Carrière

De gastvrouwen voelen dat horecawerk niet altijd serieus genomen wordt als carrière. Nadine Mögling: “ Als een topsporter aanschuift bij een talkshow is er alom bewondering voor wat hij ervoor doet en hoe hij leeft om die prestaties te leveren. Wij zetten ook alles op alles om de wereldtop te halen in ons werk, maar bij ons wordt er een beetje meewarig naar gekeken. Met onze talenten presteren wij wél dat we onze gasten echt het grootste geluk mogen brengen. De adrenaline van een mooi service, de kick die dat geeft, de intens blije dankbaarheid van gelukkige gasten, dat is echt met niets te vergelijken.” Borger: “Hoeveel mensen gaan er wel niet met tegenzin naar hun werk? Dat heb ik nooit. We mogen werken met de mooiste producten en iedereen die bij ons langskomt, bezoekt ons om echt iets heel erg moois te beleven. Het is natuurlijk fantastisch als je advocaat bent of veel geld verdient als manager, maar jouw werk zal de mensen niet vaak zo gelukkig maken als wij iedere dag kunnen doen.”

LPC_gastvrouwen_blok3 (1)

Werken met talenten

Niet alleen het werk met de gasten, ook het ontwikkelen van talenten maakt het werk van de gastvrouwen bijzonder. Cindy, Nadine en Caroline zijn zich ervan bewust dat ze veel vragen van hun team. Nadine: “Zeker, maar daar krijgen we ook veel voor terug. En wij moeten onszelf ook bewust zijn van onze rol binnen het team. Het is een tweede natuur voor ons om alles te zien en te weten en overal rekening mee te houden zodat we het verschil maken aan tafel. Daar moeten wij af en toe een stapje in terug zetten, zodat onze medewerkers die rol kunnen oppakken en merken hoe gelukkig ze mensen maken. En wij moeten het vertrouwen geven zichzelf te zijn, te groeien als mens en soms dingen los te laten, accepteren dat het anders gaat dan wij in gedachten hebben omdat het de gasten gelukkiger maakt. Onze drang naar perfectie mag nooit gaan boven onze opdracht onze gasten gelukkig te maken.”

“Ik mag iedere dag op een prachtige plek werken waar mensen van heinde en verre naar toe komen om geluk te ervaren”

LPC_gastvrouwen_blok4

Kracht en ambacht

Caroline: “Wij leiden echt een heel erg mooi en bevoorrecht leven. Ik mag iedere dag op een bijzondere plek werken, waar mensen van heinde en verre naar toe rijden, omdat ze graag iets uitzonderlijks willen proeven. Dan werk ik ook nog met de mooiste producten van de beste leveranciers, ik drink de allerbeste wijnen en ontmoet iedere dag interessante mensen… Dat delen we graag met onze medewerkers en dat moeten we misschien duidelijker laten zien.” Cindy: “Wij hadden een keer een meisje in de bediening dat stage wilde lopen als advocaat. Ze kreeg nergens een plek, waarop ik haar zei dat ze gebruik moest maken van ons netwerk van gasten. Daar had ze nog helemaal niet bij stilgestaan. Uiteindelijk kreeg ze via De Groene Lantaarn een heel mooie stageplek. Ons netwerk heeft echt veel kwaliteit. Dat maakt ons werk ook interessant.”

“Het is onze verantwoordelijkheid zelf steeds na te denken over onze plek in het team”, peinst Nadine. “Vroeger pakte ik alles zelf op. Soms moeten wij dan heel even een stapje terug zetten, zodat er ruimte ontstaat voor eigen initiatief en onze talenten de spotlights kunnen pakken. Wij hebben als Les Patrons Cuisiniers echt een groots podium te bieden aan talent. Wie zich daar mag laten zien kan echt iets neerzetten.” Caroline: “Wij moeten in de spiegel kijken en nog meer coachen. Bedenken: wat zijn de wensen van mijn team en hoe luister ik daar naar? En duidelijker maken dat ons vak een prachtig ambacht is waar je een leven lang in kunt groeien. Beleving wordt daarin denk ik ook steeds belangrijker. Zeker omdat íedereen wel iets heeft met eten en drinken en daar geluk uit haalt.” Nadine: “Dat is absoluut een kracht van ons werk. Dat we onze medewerkers af en toe mee kunnen nemen naar de mooiste leveranciers om daar iets te leren en iets uitzonderlijks te proeven.” Cindy: “Of bij een collega langs om met het team te proeven en beleven hoe zij het doen. Dat maakt je beter in je werk, sterker als team en ontzettend aantrekkelijk als werkgever. Wie gaat er nou voor zijn werk naar zulke topzaken?”

Ook werken voor de mooiste bedrijven in het prachtigste vak? Kijk op onze vacature-pagina voor functies in keuken en bediening van Les Patrons Cuisiniers.