11 | 04 | 22
Pieter d'Hoop

Lars van Galen: “Je kunt nog zo’n mooi bedrijf hebben, zonder personeel ben je nergens”

“Gasten de hoogst mogelijke kwaliteit bieden, begint bij je personeel het beste te geven. Pas wanneer alle neuzen dezelfde positieve kant op staan, haal je het beste uit je bedrijf”, volgens patron-cuisinier Lars van Galen. “Dat teamgevoel begint bij aandacht voor het individu. Blijf continu met elkaar in gesprek. Niet alleen over de dagelijkse gang van zaken, ook over persoonlijke wensen en ambities.”

LPC_Lars_2560x1708_banner 1

Persoonlijke aandacht

“Voor je personeel zorgen, is meer dan alleen een goed salaris bieden. Het gaat om een fijne en veilige sfeer creëren. Ik spreek iedereen wekelijks een-op-een. Bij een leerling gaat dat bijvoorbeeld over een persoonlijk groeiplan. Wat verwacht diegene van mij en wat kan ik verwachten van hem of haar? Waar werken we samen naartoe? Als je mensen betrekt bij de bedrijfsvoering, zetten ze graag een stapje extra. Met mijn sous-chef spar ik over nieuwe menu-ideeën, maar bespreken we ook de inkoop en omzet. Neem de tijd voor elkaar, dan heb je hele andere gesprekken dan tijdens de piek van de avond of tijdens het sluitdrankje.”

Met z’n allen

“Sommige chefs lopen te vloeken en tieren door de keuken. Dat zul je hier niet meemaken. Ik ben positief ingesteld en als iets niet goed is, lossen we dat samen op.  Als je zoveel uur met elkaar werkt, moet het ook gezellig zijn. Mijn personeelsbestand is de rode draad die door het bedrijf loopt. Je kunt nog zo’n mooi bedrijf hebben, zonder personeel ben je nergens. Waardering zit in de kleine dingen. Ik ben bijvoorbeeld heel serieus als het gaat om ons personeelsdiner. Om 16.30 uur eten we gezamenlijk aan tafel en dat eten moet net zo goed zijn als wat onze gasten eten. Daar bezuinig ik niet op. Datzelfde geldt voor vrij vragen. Je moet elkaar wat gunnen. Als iemand een paar dagen vrij wil, vangen we dat met elkaar op. Je doet het met z’n allen.”

LPC_Lars_2560x1708_banner 2

Op de goede koers blijven

“Natuurlijk staan we elke dag keihard te knallen voor één, twee of misschien wel drie sterren. Maar een gezond bedrijf is meer dan heel lekker koken. Het is een plek waar mensen graag werken. Waar een goede sfeer hangt en waar de boel financieel op orde is. Dat je een stootje zoals corona kunt hebben. Ik ben continu bezig met mijn bedrijfsvoering: hoe kan het slimmer en hoe kan het sneller zonder dat de kwaliteit daaronder lijdt. Het merendeel van de tijd ben ik one of the guys, maar soms ga ik er bewust bovenstaan. We zitten op de goede koers, die houd ik graag vast. Dat gaat niet als je leeft in de waan van de dag. Als we op deze fijne én gezellige manier blijven continueren en knallen, groeien we zowel in het niveau en de bedrijfsvoering als op persoonlijk vlak.”