08 | 06 | 22
Pieter d'Hoop

Wie wakkert het hospitality-vlammetje (opnieuw) aan?

“In coronatijd hebben veel vakmensen de horeca verlaten. Nu alles weer draait, zijn ze nog steeds niet terug. Ze kijken sceptisch naar een toekomst in onze branche.” Dat wantrouwen baart patron-cuisinier Egon van Hoof van restaurant MOS* in Amsterdam zorgen. De oplossing gaat volgens hem verder dan betere arbeidsvoorwaarden. “We moeten de groeiende impopulariteit van het vak aanpakken.”

Banner 1 - 2560x1708

Laat het tegengeluid horen

“Als je een goede foodprofessional wilt worden, dan zit dat al heel jong in je. Er moet ergens een lampje gaan branden of knopje worden aangezet om je te enthousiasmeren er echt voor te gaan. De branche komt de laatste tijd zo negatief onder de aandacht, dat demotiveert. Daar baal ik van. Het is tijd voor een tegengeluid. Laat de jonge generatie zien hoe mooi ons vak is. Culinaire genootschappen zoals Alliance Gastronomique, G4 of Les Patrons Cuisiniers – waar ik zelf lid van ben – moeten samen met scholen en brancheorganisaties meer naar buiten treden.”

Banner 2 - 2560x1708

Wakker het hospitality-vlammetje aan

“Op het horeca-uithangbord staat met koeienletters: lange dagen, laag salaris en werken wanneer anderen vrij zijn. Dat is zo jammer. De horeca is zoveel meer dan dat. Gelukkig switchen steeds meer bedrijven naar een vierdaagse werkweek, maar er is zwaarder geschut nodig om het hospitality-vlammetje aan te wakkeren. En dan niet alleen voor het chefsvak of sommelier. Ik mis ook de liefde voor het echte gastheer- en gastvrouwschap. Dat is een ondergeschoven kind, terwijl het zo’n mooi vak is. Mensen blij maken, dat ultieme gastvrijheidsgevoel creëren. Er zijn al kleine initiatieven zoals de gastvrijheidsprijs, maar het mag wel wat grootser. De Spaanse regering heeft bijvoorbeeld een potje geld om de horeca te promoten en events te organiseren. Wij maken er tot dusver een potje van…” Lang verhaal, korte oproep: wie gaat de strijd aan?